27 Nëntor, 2024
Tirana, Albania
Editorial Kryesore Lajme nga vendi

Makthet industriale të Europës po vërtetohen

Bloomberg

A po e humbet Europa garën në industritë kritike me SHBA-në dhe Kinën? Prodhuesi suedez i baterive të automjeteve elektrike Northvolt AB po shkurton vendet e punës dhe po shet asete mes kërkesës së ngadalësuar, vetëm disa muaj pasi siguroi 912 milionë euro subvencione për të ndërtuar një fabrikë në Gjermani dhe jo në shtetin amerikan të Nebraskës. Ndërkohë, një fabrikë e planifikuar e çipave Intel Corp. në Gjermani, të cilës iu dhanë 10 miliardë euro subvencione, është shtyrë pasi kompania vendosi të shkurtojë kostot.

Këto investime supozohej të ishin armë gjeopolitike për të mbrojtur zinxhirët e vlefshëm të furnizimit dhe për të ndihmuar në arritjen e objektivave klimatike. Ata tani po duken më shumë si patate të nxehta politike, me Suedinë që përjashton një shpëtim të Northvolt dhe politikanët gjermanë që kërkojnë që subvencionet e Intel të tërhiqen ose të ndahen diku tjetër.

Ata gjithashtu duket se po konfirmojnë frikën më të thellë të skeptikëve, pasi Franca dhe Gjermania llogaritën mbi 500 miliardë euro në ndihmë shtetërore të miratuar në vitin 2022. Dëngjet e parave nga qeveritë nuk kanë qenë në gjendje të zgjojnë Evropën nga makthi i saj industrial: Plagët e luftës në Ukrainës dhe konkurrenca SHBA-Kinë ende po godasin sektorët me energji intensive si kimikatet, duke shtypur prodhuesit e makinave si Volksëagen AG dhe kërcënojnë vendet e punës. “Evropa nuk ka politikë industriale”, tha Luca de Meo, shefi i prodhuesit të makinave Renault SA për revistën franceze L’Express.

Elitat e Evropës përballen me disa zgjedhje të vështira – jo më pak nëse do të vazhdojnë të hedhin para të mira pas të këqijave në një sektor si bateritë, ku më shumë se gjysma e projekteve evropiane janë në rrezik anulimi ose vonese, sipas T&E të lobit të transportit. Lajmi i mirë është se ka të paktën një kuptim që perspektiva është e zymtë.

Në një udhëtim të fundit në Bruksel, ku mbyllja e kërcënuar e një fabrike lokale të Audi-t ka ngjallur protesta, u godita nga mënyra sesi raporti i fundit i Mario Draghit që bën thirrje për më shumë investime për të riparuar ekonominë e Evropës është fundosur në kornizën e politikëbërjes për pesë vitet e ardhshme.

Por ndarjet politike dhe kombëtare janë ende të thella. Franca dhe Gjermania, të bashkuara për përfitimet e mega-firmave, janë në mosmarrëveshje pothuajse për çdo gjë tjetër dhe liderët e tyre po humbasin besimin e votuesve. Shtetet më të vogla anëtare të BE-së kanë frikë nga efektet deformuese të subvencioneve të fqinjëve të tyre më të mëdhenj, të krijuara për të vazhduar garën me Uashingtonin dhe Pekinin.

Dhe me sezonin e hapur të shpallur tashmë në objektiva zero emision, duke përfshirë një ndalim të motorëve me djegie deri në vitin 2035, disa investitorë dhe drejtues të frustruar shpresojnë në heshtje që politikanët të heqin dorë nga ndërhyrjet. Në vend që të derdhen para në një Solyndra potenciale – firma diellore që dështoi pavarësisht mbështetjes nga shteti – pse të mos lejojmë SHBA-në dhe Kinën të dominojnë në çipa dhe bateri dhe ta lëmë Evropën të qëndrojë në pikat e saj të forta?

Është sigurisht e vërtetë që kthimi i politikës industriale meriton një lloj kontrolli të realitetit. Subvencionimi i një fabrike të stilit Tesla Inc. në shumën prej 1 milion dollarë për vend pune të krijuar nuk do të rrisë papritur pjesën e prodhimit në një ekonomi të dominuar nga shërbimet si Franca. As nuk do ta bëjë më të lehtë rritjen e prodhimit: Në vitin 2021, prodhimi aktual i baterive në BE ishte vetëm 26% e kapacitetit të shpallur, sipas organit të auditimit të BE-së.

Kur Sam Altman i OpenAI iu mburr drejtuesve të Taiëan Semiconductor Manufacturing Co. për planin e tij për të shpenzuar 7 trilionë dollarë në 36 fabrika të prodhimit të çipave, ata e talleshin privatisht me të si një “vëlla me podcast”, sipas New York Times. Ndoshta Evropa është bërë paksa një “vëlla subvencionimi”, duke harruar se prodhimi i fundit është i rrezikshëm dhe kushton shumë kohë dhe para. Ndonjëherë, avantazhi krahasues duhet të fitojë: Për shembull, në panelet diellore, Evropa e di se ka më shumë për të fituar nga importimi i tyre me çmim të ulët sesa të përpiqet të konkurrojë me Kinën.

Megjithatë, nuk jam i bindur për mençurinë e heqjes dorë nga politika industriale ose nga një sektor si bateritë, ku dobësia e prodhimit të Evropës është në kontrast me fuqinë në patenta dhe inovacion. Rritja e varësisë nga SHBA dhe Kina do të thotë të vësh besim të tepruar në sigurinë e zinxhirëve të furnizimit global në një kohë kur konfliktet gjeopolitike po përkeqësohen.

Heqja dorë nga një komponent kritik i automjeteve elektrike mund të nënkuptojë humbjen e vendeve të punës në automobila, investimet dhe përfitimet e produktivitetit në të ardhmen. Dhe mund të ndodhë që Evropa ka një kartë për të luajtur në gjeneratën e ardhshme të teknologjisë së baterive pas litium-jonit, ku dominimi i Kinës duket i vështirë për t’u hequr. Politika industriale mund të sjellë dështime si Alitalia, por edhe fitues si Airbus SE. Nuk është kurrë e qartë.

Përgjigja ndoshta qëndron në një përzierje qasjesh. Njëra është të pranojmë se jo çdo kompani duhet të shpëtohet dhe jo çdo sektor është strategjik. Duhet të ketë më shumë konkurrencë dhe dinamizëm midis firmave për të siguruar që subvencionet të mos rrjedhin vetëm tek një kampion ose një titullar në detyrë. Dhe kur bëhet fjalë për zgjedhjen e sektorëve që konsiderohen strategjikë, duhet të mendohet më shumë se si merren ato vendime; një Darpa evropiane (agjencia amerikane që hulumton teknologjinë e avancuar) do të dukej një qasje më e mençur sesa të kërkosh një grup politikanësh. Sigurisht që nuk ndihmon fakti që vendet ende mendojnë në nivel kombëtar sesa rajonal: ndihma shtetërore mbetet shumë një fenomen vend pas shteti, jo një fenomen kontinental.

Megjithatë, shkalla e problemeve me të cilat përballet Evropa, me Gjermaninë duke hequr dorë nga shpresa për të arritur ndonjë rritje këtë vit, do të thotë se shumë duhet të shkojnë siç duhet. Nëse kostot e energjisë janë një disavantazh konkurrues për industrinë, kjo është një sfidë më vete për të pasur nevojë për më shumë shpenzime për R&D. Politika tregtare do të duhet gjithashtu të luajë një rol në rrafshimin e fushës së lojës për industritë vendase, me një vendim të afërt për tarifat e Kinës për makinat elektrike.

Të gjitha këto do të duhet të punojnë së bashku me politikën e jashtme në garën për sigurimin e lëndëve të para, siç vëren Qendra për Reforma Evropiane. Dhe nëse Evropa do të kalojë nga një model i varur nga eksporti në një model të drejtuar nga kërkesa për 450 milionë konsumatorët e saj, kjo do të kërkojë një politikë monetare më të lirshme, një treg të vetëm më të integruar dhe një ndryshim mendësie në armiqësinë e Berlinit ndaj huamarrjes së përbashkët.

Rezulton se krijimi i politikës industriale është vërtet i vështirë. Ndoshta edhe më e vështirë se të bësh bateri. Por ende ia vlen të provohet.

Lini një Përgjigje

Adresa juaj email s’do të bëhet publike. Fushat e domosdoshme janë shënuar me një *